授業実践例

<私たちが考える授業案>

対象:小学校3年生
時期:クリスマス頃
場面設定:サンタさんにお願いをしよう


流れ:
1.クリスマスにちなんだ歌
  「We wish you a Merry Chrismas」を英語で歌う。
    注)英語の下にカタカナをふる



2.Yes / No ゲーム
  使用表現例:
   They=people in U.S.A
      ① They say "Marry Christmas!" during Christmas season.
      ② They celebrate Christmas just on 24th and 25th.
      ③ They celebrate Christmas with their family and friends.
      ④ They have Christmas cakes at Christmas parties.
      ⑤ Christmas tree is from Germany.
      ⑥ They have Chicken at Christmas parties.
      ⑦ Christmas is originally from U.S.A.
      
  クイズ答え
      ①  ×
      ②  ×
      ③  ○
      ④  ×
      ⑤  ○
      ⑥  ×
      ⑦  ×



3.フルーツバスケット
  「サンタ・ベル・トナカイ」の単語をゲームを通して発音する。
   ◇進め方:フルーツバスケットの要領でおこなう。
        Santa Claus、Christmas bells、reindeerの3つを子どもたちに割りあてる。
        オニは "Merry Christmas" に続けて
        それぞれを象徴する音("Ho! Ho! Ho!" "Ring! Ring! Ring!"
        "Click! Click! Click!")を言う。
        全体を動かす場合は、 "Merry Christmas, friends!"と言う。




4.サンタさんにお願いをしよう。
  友達と会話をして、コミュニケーション(会話)

  ◇準備:プレゼントとして使える既習の単語カードを各種類2枚ずつ用意する。
   単語例:bicycle、personal computer、dress、doll、video game、soccer ball、unicycle

  ◇進め方:①生徒にカードを1枚ずつ配る。
        ②相手を見つけてお互いに質問をする。

         A:What do you want for Christmas?   
         B:I want  a ~for Christmas.

        ③同じカードを持っている相手が見つかったら、
         "Ho! Ho! Ho! Merry Christmas!" と言って座る。


 <授業を考える上で工夫した点>
   ・英語を話す活動を多く取り入れた。
   ・生徒が楽しく学べるようにした。
   ・ゲーム感覚で学べるようにした。
   ・具体的な場面設定をした。
   ・小学校3年生という早い段階から、構文を取り入れたコミュニケーション活動を入れた。

 <授業を行う上で気を付ける点>
   ・歌の歌詞カードに読み仮名をふっておく。
   ・教師自らが英語を積極的に話し、児童が英語を話すことに抵抗を持たないような雰囲気を作る。
   ・ゲームを行う場合は、ルールの理解を徹底する。
   ・コミュニケーション活動に消極的な児童を支援する。



****************************************

<Lesson plan we proposed>

An object: Third grader
Time: Christmas
Scene setting: Let's wish for Santa


The passage of the class:

1.  Sing a Christmas song!
  Sing “We wish you a Merry Christmas” in English.



2. Yes or No Game
  The example of expression

      ① They say "Marry Christmas!" during Christmas season.
      ② They celebrate Christmas just on 24th and 25th.
      ③ They celebrate Christmas with their family and friends.
      ④ They have Christmas cakes at Christmas parties.
      ⑤ Christmas tree is from Germany.
      ⑥ They have Chicken at Christmas parties.
      ⑦ Christmas is originally from U.S.A.
        (They=people in U.S.A)
 
   The answer of quiz
      ①  ×
      ②  ×
      ③  ○
      ④  ×
      ⑤  ○
      ⑥  ×
      ⑦  ×


 
3. Fruit basket
  How to lead: 
    The method is the same as a fruit basket.
    The teacher assign students to “Santa” , “ bells” or “reindeer”.
    A demon says “ Merry Christmas” first.
    And then a demon says the sound "Ho! Ho! Ho!" , "Ring! Ring! Ring!" or 
    "Click! Click! Click!" which symbolizes each.
    When  the students want to change the whole, they say  "Merry Christmas, friends!".



4.  Let’s wish for Santa!
  Talk with friends and try to communicate in English.

 ◇Preparation
    Teacher prepares a pair of some card. They are drawn a picture of present.
    Examplebicyclepersonal computerdressdollvideo gamesoccer ballunicycle

 ◇How to do this activity
    Teacher gives a card to each students.
    Students ask the question each other.
        AWhat do you want for Chrismas?   
        BI want  a for Chrismas.
    If the student finds the person having same card, 
    they say "Ho! Ho! Ho! Merry Christmas!" and sit down.
 


<Devised points in thinking about a class>
・There is much activity to speak English
・Students can study happily
・A student can learn for a game sense
・We set a concrete scene
・From a third grader, I turned on the communication activity using the sentence structure.


Attentional points in the class
Teacher write the pronunciation above characters in song card.
Teacher positively speaks English in the class, and make good atmosphere so that the students don’t feel negative toward English.
When we play games, the understanding of rule is thoroughgoing.
Teacher supports the negative students in the communication activity.


0 件のコメント:

コメントを投稿